Yoga challenge

40 dagen Verstilling

Hoe ziet de aankomende tijd er voor jou uit?

  • Wordt het puzzelen met tijd om kinderen onderwijs te geven en je werk te doen?
  • Heb je een vitaal beroep en vraagt je werk extra tijd en aandacht?
  • Ben je ziek of zorg je voor iemand die ziek is?
  • Ben je alleen of met z’n tweeën en kun je je (vrijwilligers)werk niet uitvoeren?

Hoe jouw leven er op dit moment ook uitziet, het zal anders
zijn dan wat je gewend bent. Vandaar dat ik vanaf maandag 11 januari een gratis 
40 dagen verstilling challenge start!

Een challenge waarin ik je 40 dagen lang elke dag 15 minuten verstilling kado geef. 15 minuten waarin je je bewustzijn brengt naar je lichaam, je adem en je denken. Om zo daarna de dag (weer) aan te gaan of om juist de stilte van de nacht toe te laten.

Wat houdt het in?

Via audio-opnames begeleid ik je in yoga-houdingen, ademoefeningen en meditatie, waardoor je aandacht van buiten naar binnen gaat. 

40 dagen achter elkaar iets doen heet een chilla, letterlijk vertaald ‘veertig’. Het toffe is dat als je iets 40 dagen lang elke dag doet, de kans groot is dat het een gewoonte is geworden en je het blijft doen. 

Wat levert het op?

15 minuten per dag voor jezelf! 

Je kunt het zien als een dagelijkse adempauze of bewustzijnsmoment. Even niets DOEN en alleen maar ZIJN brengt je meer in contact met wat er in jouw zit, leeft, is.

Wat heb ik nodig?

  • Een kleed, doek of yogamat om op te zitten;
  • Indien je niet op de grond kunt zitten: een meditatiekussen of een stoel of krukje met eventueel een kussen erop;
  • Gemakkelijk zittende, niet knellende kleding;
  • Eventueel een dagboek, agenda of notitieboekje waar je na elke sessie in kan opschrijven wat je hebt ervaren. Of download de kalender:

Wat kost het?

De maand januari is de challenge GRATIS. Het enige wat het je ‘kost’, is 15 minuten van je tijd per dag!

Waar, wanneer en hoe?

In januari kun je op je eigen moment starten. Geef je op en je ontvangt direct een introductievideo en de eerste audio-opname.

Zorg dat je een comfortabele plek hebt, waar het warm genoeg is en je wat ruimte hebt om te bewegen.

Is het wel iets voor mij?

Ja! Ik houd van kort en krachtig ;-).

Heb je nog geen ervaring met yoga? Dan is dit een toegankelijke eerste kennismaking met yoga en ademoefeningen.

Heb je ervaring met yoga? Zie dit dan als een volgende stap naar een regelmatige beoefening van yoga, meditatie en ademoefeningen. 

Kijk of je het gewoon kunt gaan doen, zonder aan een begin of einde te denken, zonder verwachtingen. Op het moment dat je verwachtingen loslaat, sta je open voor iets nieuws.


Veelgestelde vragen

Er is een verschil tussen rode en groene pijn

Rode pijn
Een scherpe of stekende pijn, waarin je niet kunt ontspannen, het belemmert je om vrij door te ademen.
Advies: pas de houding aan! Ga hier niet doorheen. Je wilt voorkomen dat je je lichaam beschadigt.
Groene pijn

Een ongemakkelijk gevoel, een vermoeid of zwaar gevoel in (houdings) spieren. Als je er met je aandacht naartoe gaat, kun je erbij blijven en vrij blijven ademen.
Advies: blijf er met je aandacht bij tot je merkt dat het milder wordt, verleg je aandacht weer naar het gebied waarmee je aan het oefenen was waar de aandacht in de stilte naartoe ging.

Twijfel je of het een rode of groene pijn is? Neem dan het zekere voor het onzekere en pas de houding aan. Je lichaam zal gaan wennen aan het zitten en je zult merken dat het steeds gemakkelijker wordt, vooral als je in het begin niets forceert!

Het ontspannen van de bovenbenen, zittend op de grond, is iets wat tijd kost. Het kan helpen om nog wat hoger te komen zitten. Hoe hoger je het bekken plaatst, hoe lager de knieën ten opzichte van het bekken komen. Eventueel kom je op een krukje (met deken of kussen) of poef zitten.

Waarschijnlijk trek je ook de schouders iets op bij het draaien van de romp. Je kunt de draaiing wat kleiner maken en je aandacht bij het ontspannen van de schouders houden. Het kan helpen de schouders voorafgaand aan de oefening wat los te draaien naar voren omhoog en naar achteren omlaag. Als de pijn niet meer optreedt, ga je de draaiing van de romp weer wat groter maken.

Scroll naar top

Doe je mee?

* bij aanmelding voor de challenge ben je ook ingeschreven voor de nieuwsbrief van Yoga-Beweging. Hiervoor kun je je op elk moment uitschrijven.

40 dagen verstilling

Heb je behoefte aan stilte, maar weinig tijd? Meld je hier aan voor de 40 dagen VERSTILLING challenge! In slechts 15 minuten per dag begeleid ik je met toegankelijke yogahoudingen en ademoefeningen naar meer verstilling. 

www.yoga-beweging.nl